divendres, de febrer 13, 2009

stardate: estar d’acord o no

he llegit el llibre de hilari raguer “mecanoscrit sobre els monjos de montserrat” i m’ha agradat molt. potser perquè sóc una fan de montserrat. i ho he trobat tot interessantíssim, molt ben explicat i amb un sentit de l´humor excel·lent.

però ... hi he trobat una cosa amb la que no hi estic gens d’acord. diu:

“el compromís irrevocable és essencial. la litúrgia, la pregaria, la lectura, el treball, no són iguals si t’hi has compromès per sempre o si és per fer una experiència. com en les relacions de parella: no és igual fer-ho amb compromís o per aventura.”

ja vaig explicar una mica més avall que amb això jo no hi estic gens d’acord. al revés. però es veu que això el monjo en qüestió ja ho sospita, perquè en el llibre també hi trobo:

“als joves, tant de cara al matrimoni com a la vida religiosa, els sembla que allò que es fa en virtut d’un compromís anterior ja no és autèntic, sinó forçat, i ni tan sols davant de Déu tindria valor.”

jo no em considero tant jove, però ....

insisteix:

“el que es casa es compromet amb una dona no sols tal com és ara, sinó tal com serà.”

després de llegir aquests fragments em ve al cap una cita del llibre ‘contact’ de carl sagan que diu:

“a celibate clergy is an especially good idea, because it tends to suppress any hereditary propensity toward fanaticism”

(traducció meva: el celibat del clergat és una gran idea, perquè tendeix a suprimir qualsevol propensió hereditària cap al fanatisme)

doncs, sí. amb això, totalment d’acord!