dimarts, de desembre 09, 2008

stardate: senars

el llibre "Smilla's sense of snow" de Peter Hoeg descriu un paral·lelisme entre el sistema de nombres i la vida humana.

diu que primer hi ha els nombres naturals. són sencers i positius. els nombres dels nens petits. quan els nens descobreixen el sentiment d’enyorança apareixen els nombres negatius: la formalització de que es troba a faltar alguna cosa.

la consciència humana s’expandeix i el nen descobreix l’espai entre les coses, entre les persones. i entre els nombres apareixen les fraccions.

però la consciència humana no s’atura, i afegeix una operació tan absurda com les arrels per a produir nombres irracionals. és un tipus de bogeria, perquè els nombres irracionals són infinits, no es poden escriure. i forcen la consciència humana a anar més enllà dels límits.

i expandeix els nombres reals amb arrels imaginàries de nombres negatius. són nombres que la consciència humana no pot entendre. són com l’horitzó: quan t’hi vas acostant, ell va retrocedint.

---

a mi m’agraden molt més el nombres senars que els parells.

quan et trobes un nombre parell, ja saps segur que és divisible per dos, en canvi, quan et trobes un nombre senar no saps per quin nombre serà divisible, i potser fins i tot que sigui primer!

això el fa més emocionant. trobo que és molt més atractiu un nombre si d’entrada t’ofereix una mica de misteri i et fa pensar.

senar vol dir que no esta doblat, que no te folre. senar comparteix arrel amb senzill. i tot això m’agrada.

en canvi, parell vol dir igual, semblant, doblat. i no cal dir que està molt relacionat amb parella: conjunt de dues persones o animals destinats a fer alguna cosa plegats. i també es parla de parells de mitjons... clarament, molt menys interessant.

més raons:

en anglès senar es diu ‘odd’ i vol dir estrany, rar, fora del normal. també vol dir estar desaparellat. si es refereix al comportament vol dir excèntric.

en anglès els ‘odds’ es refereixen a la probabilitat de que alguna cosa succeeixi; i estar ‘at odds’ vol dir estar en desacord, portar la contrària. i tot això m’agrada, ho trobo suggerent, m’atrau.

en canvi, en anglès parell es diu ‘even’ i vol dir pla, sense arrugues, uniforme, tranquil, calmat, equilibrat. molt més avorrit.

per això fins ara he intentat que tots els stardates del log siguin en dies de nombres senars, i de moment m’agradaria poder seguir així. i quin sap si quan no em quedin forces només siguin en dies de nombres primers! :-)

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Aquest post el trobo fantàstic! I ja tinc la resposta al fet que escriguis dia per altre... o sigui cada dos dies... nombre parell!

MARTELL DE REUS ha dit...

A mi els números que més m'agraden són els de la Guardia Sivil, curiosament són números que van de dos en dos.

Dan ha dit...

Els parells són arrodonits, i els senars són angulosos. I no em preguntis perquè! :-)

Anònim ha dit...

Els numeros que més m'agraden són els dels telèfons de la gent que aprecio. Els que menys, els del DNI espanyol (quin remei!).

kika ha dit...

ia: doncs vaja... que malament ho he calculat! voldria que això també em sortís senar! :-)


martell: ja és molt per a tu aixo! :-)


dan: m'és igual perquè, perquè si he de triar m'agradan més els angulosos :-)

anònim: i si coincideixen, quin dilema! :-)

Anònim ha dit...

Mentre no siguin vermells tots els altres ja m´estan bé!